torsdag 22 september 2011

Nagelbitning

Vi fick en fråga från Isabel om hur man lyckas med att sluta bita på naglarna. Nedan har vi samlat ihop lite information och tips som vi hoppas kommer att hjälpa! Till att börja med är nagelbitning kanske vanligare än man tror, ca en av tre svenskar är mer eller mindre nagelbitare. Det är olika anledningar till att man biter på naglarna, men det är ofta en vana som är svår att bli av med, särskilt om det pågått under många år.

En nerbiten nagel, som kanske också har såriga och inflammerade nagelband är mer mottaglig för bakterier och samlar på sig mer smuts. Tänk på alla handtag och busstänger du håller i varje dag, och att sedan bita på och ha dessa naglar i munnen... Inte trevligt. Allvarlig nagelbitning kan ge permanenta skador på naglarna och även deformera fingertopparna. För att lyckas med att sluta bita på naglarna krävs framför allt mental motivation - Du måste alltså bestämma dig för att sluta bita nu och för alltid. Det kan vara hur många människor som helst runt omkring dig som ber dig sluta, men det är DU som måste fixa det.

Jag läste någonstans att det tar i snitt 21 dagar för en människa att vänja sig vid en ny vana. I detta fall handlar det om den nya vanan att inte bita på naglarna. Gör en nedräkning om det hjälper dig, och belöna dig själv på vägen så att det känns värt att fortsätta. Som ni säkert vet så finns det olika medel och annat man kan pensla på naglarna så de smakar illa och inte blir lika smaskens att bita på. Dessvärre funkar det inte med att bara pensla på ett medel, utan att ha motivationen. Det finns inget quick fix. De första dagarna efter att du bestämt dig så kommer du att tänka på dina naglar hela tiden, men håll ut! Att flera gånger om dagen, så ofta du vill, smörja in naglarna med en nagelolja, kan dämpa begäret att ha fingrarna i munnen.

Har du provat "allt" men inte lyckas sluta, så prova att bygga konstnaglar. Vill eller kan du inte göra dem själv, så besök en duktig nagelsalong. Tro mig, de har sett de mesta och det finns inga hopplösa fall. Du kommer inte åt att bita på dina naglar eftersom det är material över dem, och de kan därmed växa ostört där under. En nagelbitares naglar växer faktiskt ofta snabbare än andras, så du kommer att behöva göra återbesök oftare till en början. Det kan också hjälpa att du tar på dig tunna bomullsvantar (från Apoteket) så fort du kommer hem från jobbet/skolan och även att sova med dem, som en påminnelse om att inte bita.

Ingen ska behöva skämmas över sina naglar, tänk så många fina lack, glitter och dekorationer du kommer kunna ha när de har fått växa ut en bit. Inspirera dig med fina nail art-bilder, läs bloggar och tidningar, för snart kan du också få ha så där fina naglar!

Lyckas du inte sluta första gången du försöker, så ge inte upp! Du kommer att klara det, det gäller bara att du bestämmer dig.

3 kommentarer:

  1. Tack så hemskt mycket, nu är jag motiverad!! :D:D

    SvaraRadera
  2. Det funkar extremt bra med konstnaglar! :)

    SvaraRadera
  3. Jag slutade bita på mina naglar i högstadiet och det tar tid. Jag bestämde mig för att spara ut och använde ett stop och väx lack som smakar illa för att påminna mig själv för rätt som det var så stoppa man in fingret för att bita av nageln utan att man tänkte på det. Ett annat tips var att måla naglarna så man tycker de är fina för då är man inte lika benägen att bita av dem.

    Men det som var jätteviktigt för mig var att ha väl slipade naglar, om jag hade minsta lilla grej som rev eller stack ut försökte jag alltid bita bort den och då försvann oftast hela nageln. Framför allt om jag kollade på en spännande film :) även flera år efter att jag slutat bita vardagligen.

    Nu har jag jättefina naturliga naglar och får ofta komplimanger för dem, och många frågar till och med om de verkligen är äkta :)

    SvaraRadera

/*PIN IT BUTTON!*/